wtorek, 14 lutego 2017

Vaiana: skarb oceanu

Znalezione obrazy dla zapytania vaianaZ Disney’em to jest tak, że od kilku dobrych lat nie wypuszczają bajek, które nadawałyby się do takiej totalnej krytyki. Ustawili sobie wysoką poprzeczkę i na razie albo się na niej utrzymują, albo są ponad nią.


W tych animacjach zawsze urzekało mnie to, że każda sięga do innej kultury. Wiadomo, że są pewne schematy, które się w każdej jakoś tam powtarzają, ale to jest element tego disnejowskego czaru. Przez wiele lat standardem były księżniczki i teraz nadszedł taki okres próby odejścia od tych wątków czysto romantycznych. Vaiana jest w pewnym sensie wysoko urodzona, bo to córka wodza, ale sama na każdym kroku podkreśla, że księżniczką nie jest. Również miłość ma tutaj inny wydźwięk niż w takim klasycznym wydaniu Disneya, bo nie ma księcia z bajki, ale są na przykład relacje rodzinne czy troska o poddanych.
Historia jest dość prosta — Vaiana musi wyruszyć w podróż, by ratować swoją wyspę. Chyba właśnie fabuła jest najsłabszym punktem filmu, bo niewiele można o niej powiedzieć. Wydarzeń jest w sumie mało i opierają się na prostym schemacie, ale przeżywamy je ze wspaniałymi bohaterami. Zwierzaki są standardowo przesłodkie, a relacja głównej pary nadaje ich podróży uroku i humoru.
Po raz kolejny twórcy ukazują motyw śmierci i znowu robią to bardzo wzruszająco i subtelnie, pamiętając, że na seans wybiorą się głównie dzieci. Akurat ten wątek skojarzył mi się mocno z Moim bratem niedźwiedziem.
Najpiękniejsze jest zdecydowanie zakończenie. Poprowadzone zostało w dość zaskakujący sposób i pokazało, że w baśni sprawdza się nie tylko taki od początku do końca klasyczny motyw walki dobra ze złem. Nacisk położono głównie na przebaczenie i odnajdywanie swojej indywidualności, bycie sobą. Nie jest to zresztą pierwsza taka próba, bo podobne eksperymenty przeprowadzono już w Krainie Lodu i Czarownicy. Tam było może więcej tej księżniczkowości, ale widać, że Disney próbuje iść teraz trochę w innym kierunku. Ja myślę, że to się sprawdza nie tylko w stosunku do dojrzalszego widza, ale jest dość istotne, kiedy chodzi o dzieci. Bajki bardzo je kształtują i wydaje mi się, że dużo wartościowsze będzie dla nich oglądanie jak bohaterka przykładowo radzi sobie ze stratą bliskiej osoby niż nieśmiertelna miłość rozpoczęta pocałunkiem.
Niesamowity jest postęp techniki i animacja jest dzisiaj autentycznie żywa. Wizualnie dopracowano każdy detal, co jest widoczne na przykład, gdy ogląda się ogromnego demona zbudowanego z lawy. Generalnie jest tu dość sporo magii i w porównaniu do ostatnich produkcji, Vaiana jest niesamowicie bogata w folklor i różne plemienne wierzenia. Jednym z elementów tej opowieści jest właśnie motyw tego, jaki stosunek może mieć młoda osoba do kultywowania tradycji, szczególnie że żyje w świecie, w którym opowieści z dzieciństwa o bogach są prawdziwe.
Szczerze mówiąc miałam drobny problem z muzyką. Słyszałam dużo na temat wybitności tych piosenek, ale do mnie jakoś nie przemówiły. Rzeczywiście były klimatyczne i dość trafne, ale żadna mnie specjalnie nie urzekła. Chyba nie do końca podobało mi się ich wykonanie, chociaż polski dubbing sam w sobie jak zwykle był naprawdę na wysokim poziomie.

To nie jest wybitne dzieło, nawet jeśli mielibyśmy przyznać taki tytuł w kategorii bajek, ale oglądało mi się naprawdę świetnie. Polecam szczególnie tym, którzy do tych animacji mają sentyment, bo na pewno się nie zawiodą.

4 komentarze:

  1. Uwielbiam tą animację! Ale ja w sumie kocham każdą animację ze stajni Disneya, więc w sumie to nic nadzwyczajnego. A mi właśnie piosenki bardzo się podobały, bardzo pasują do bajki, Lin Manuel Miranda odwalił kawał dobrej roboty, a nasi tłumacze stanęli na wysokości zadania ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dubbing jest naprawdę świetny, ta muzyka to chyba tylko takie moje czysto subiektywne odczucie.

      Usuń
  2. Oglądałam fragment w którym dało się słyszeć śpiewającego Dwayne Johnsona i byłam pod wrażeniem. :)) Postaram się obejrzeć.

    OdpowiedzUsuń

Obserwatorzy

SZABLON WYKONANY PRZEZ KAYLO NA BAZIE CZARNEJ REWELACJI, PRZY POMOCY: BLOGGER PORADY ORAZ GRAPHICAL THOUGHTS. OBSŁUGIWANY PRZEZ BLOGGER.